Google Analytics Nasıl Çalışır?

Dijital Analizin Önemi

Dijital analiz işletmelerin verilerini sonuçlara dönüştürmek ve sürekli olarak geliştirmek amacıyla yapılan analizdir. Dijital analizin en önemli adımlarından biri işletme hedefinizin neler olduğunu ve bu hedefler doğrultusunda nasıl ölçeceğinizi belirlemek, e-ticaret sitelerinde ise bir amaç ürün veya hizmet satmaktır. Google Analytics sistemi ile işletmenizin verilerini detaylı bir şekilde görebilir, sonuçlara dönüştürebilir ve geliştirebilirsiniz.

Google Analytics Nasıl Çalışır?

Google Analytics sistemi veri toplama, veri işleme, yapılandırma ve raporlama olmak üzere dört ana bileşenden oluşur.

Veri Toplama: Analytics’ i web sitelerinden veya mobil uygulamalardan kullanıcıların yapmış olduğu etkileşimlerin verilerini toplamak için kullanabilirsiniz. Bir web sitesi izlemek için Google Analytics bir JavaScript kodu kullanır. Web sitenizin her sayfasında bu kodu yerleştirmeniz gerekir. Bir kullanıcı web sitenize geldiğinde, kod devreye girer ve kullanıcı ile sitede yapmış olduğu etkileşim hakkında veri toplamaya başlar. Mobil uygulamalarda ise izlemek istediğiniz her etkinlik için ayrıca ek kod eklemeniz gerekmektedir.

Veri İşleme: Bir kullanıcının yapmış olduğu etkileşimin Google sunucusunda depolanmasından sonraki diğer aşama, verilerin işlenmedir. Bu aşama tam olarak ham verilerinizin sizin için değerli ve kullanışlı hale geldiği (dönüşüm) aşamasıdır.

Yapılandırma: Google Analytics ham verilere yapılandırma ayarlarınızı uygular. Verileriniz işlendikten sonra veritabanında saklanır. Veriler işlenip veritabanına eklendikten sonra tekrar değiştirilemez.

Raporlama: Verileriniz hakkındaki raporlarınıza Google Analytics panelinden kolaylıkla ulaşabilirsiniz. Kendi uygulama kodunuzla ve raporlama API’ sini kullanarak hesabınızdan düzenli şekilde de veri toplayabilirsiniz.

Analytics’te Oturum Nasıl Tanımlanır?

Kullanıcıların web sitenizde belirli bir zaman diliminde yapmış olduğu tüm etkileşimler, bir oturumu oluşturur. Oturumlar e-ticaret etkileşimi, sosyal etkileşimler, birden fazla sayfa görüntüleme gibi etkileşimleri kapsar. Oturumların sona ermesi zamana göre veya kampanya değişikliğine göre gerçekleşir.

Zamana göre oturumun sona ermesi

Örneğin; sitenize gelen bir kullanıcı 30 dakika boyunca her hangi bir etkileşimde bulunmazsa oturum otomatik olarak sona erer. Bu süreyi daha kısa veya daha uzun olarak ayarlayabilirsiniz. Analytics, sitenizdeki kullanıcının herhangi bir etkileşimde bulunması durumunda bu süreyi yeniler ve 30 dakika üzerine ekleyerek yeniden hesaplamaya başlar. Bir kullanıcının web sitenizdeyken 31 dakikadan fazla bir süre bilgisayarının başından ayrılması ve daha sonra geldiğinde kaldığı yerden devam etmesi durumunda ilk oturum sonlanır ve yeni bir oturum başlar.

Geçerlilik süresinin gün sonunda dolması

Farklı bir kullanıcı bugün 23:55 de web sitenizde giriş yapar ve gece yarısı 01:24 de sitenizden ayrılır. Bu durumda ise birinci oturum saat 00:00 da sona erer ve ardından ikinci bir oturum başlamış olur. Gün sonu süresi görünümünüzdeki saat dilimi ayarları ile belirlenir.

Geçerlilik süresinin kampanya değişikliği nedeni ile dolması

Analytics, kullanıcıların web sitesine geldiği kampanya kaynağı bilgilerini veri tabanında saklar. Bir kullanıcı oturum açık olması durumunda herhangi bir farklı kampanya kaynağı ile siteye geldiğinde kampanya kaynağı bilgileri güncellenir. Kampanya kaynağının güncellendiği durumlarda oturum sonlanır ve yeni bir oturum başlar.

Yorum yap