Yeniden Pazarlama(Remarketing)
İnternette arama yaptığınız bir ürünün veya sepete eklediğiniz ancak almaktan vazgeçtiğiniz ürünün farklı internet sitelerinde veya sosyal medya hesaplarınızda reklamı ile karşılaşabilirsiniz. Bu durum markaların yapmış olduğu reklam çalışmaları ile mümkündür. Markalar müşterilerinin ilgilendiğinden haberdar olduğu ancak bir şekilde almaktan vazgeçtiği ürün veya hizmetleri için bu reklam taktiğini kullanırlar. Bu taktiğin gerçekleşmesini sağlayan reklam türü yeniden pazarlamadır. Yeniden pazarlama yani remarketing sayesinde tüketici satın almaktan vazgeçtiği ürün ile tekrar karşılaşarak ürünü satın almaya yönlendirilir.
1) Yeniden Pazarlama Nedir?
Yeniden pazarlama ( Remarketing ) daha önce web sitenizle etkileşime girmiş kullanıcılara yarıda kalan işlemlerini hatırlatmak veya satın alma işlemini tamamlamış kişileri yeniden satın almaya teşvik etmek için kullanılan bir reklam stratejisidir. Bu şekilde sitemizi ziyaret eden kullanıcıların gezindikleri internet sayfalarında ilgilendiklerin ürünlerin onların karşılarına çıkarak hem satın almalarını hem de marka bilinirliği yükseltmiş oluyoruz.
Örneğin bir marka olarak aylık web site etkileşimlerinizi inceliyorsunuz. Kullanıcılarınızın satın alma yolculuğunda sepet adımında sitenizi terk ettiklerini fark ettiniz. Burada söz konusu terk etme için temel sebepler; sepet adımında gerçekleşen fiyat farklılıkları, kullanıcı dostu olmayan bir tasarım, ürün bilgilerinin eksikliği gibi pek çok farklı teknik eksiklik olabilir. Ancak siz sitenizin teknik eksiklerini giderdiğinizden emin olduktan sonra sepeti terk eden müşterilerinize almaya niyetlendikleri o ürünleri hatırlatarak yani bir anlamda yeniden pazarlama yaparak satın almalarını sağlayabilirsiniz.
1.1) Yeniden Pazarlama Nasıl Çalışır?
Yeniden pazarlama çalışmalarınızın gerçekleşmesi için Google Ads yeniden pazarlama etiketinin sitenize eklenmiş olması gerekir. Web sitenizle etkileşime geçmiş kullanıcılar sizin belirlediğiniz eylemlere göre hedeflenebilir.
Yeniden pazarlama reklamları, web sitesi veya uygulama içine eklenen bir etiket sayesinde çalışır. Bu etiketin planlandığı sayfada istenilen davranışı gösteren kullanıcı takibe alınır ve Google platformları özel bilgilerinizi paylaşmaz.
Dinamik Yeniden Pazarlamanın Reklamlara Sağladığı Avantajlar
- Marka bilinirliğinizin oranı artacaktır
- Yüksek dönüşüm oranlarına yön verebilir.
- Dönüşüm oranı artarsa yatırım getirisi de bu doğrultu da artacaktır.
- Kitle hedefleme yoluyla müşterilerin demografik özelliklerine göre yeniden pazarlama yapılabilir.
Temelde şu şekilde özetleyebiliriz, web sayfasında ya da mobil uygulamalar üzerinden markamıza ilgi gösteren ziyaretçilere yönelttiğimiz yeniden pazarlama tekniği sayesinde satın alma olasılığı artar. Bu sayede işletmenin kazancı ve marka bilinirliği artar. Daha düşük tıklama maliyetleriyle daha ilgili kitleye ulaşarak satışlarınızı artırabilirsiniz.
1.2) Yeniden Pazarlama Hedefleme Seçenekleri
– Görüntülü Yeniden Pazarlama
İlgilendiğiniz fakat bir şekilde ilginizin kaybolduğu ürünün internette farklı bir sitede görsel olarak karşımıza yeniden yönlendirilmesidir. Görüntülü yeniden pazarlama sıklıkla standart yeniden pazarlama olarak da anılır. Örneğin; yoga matı almak istiyorsunuz. İnternette belirli sitelerde yoga matı araştırması yaptınız ve hatta beğendiğiniz birkaç ürünü sepete eklediniz. Henüz karar vermediniz veya farklı bir nedenlerden dolayı yoga matınızı almadan siteyi terk ettiniz. Farklı bir amaçla ziyaret ettiğiniz yeni sitede yoga matınızı görmeniz görüntülü yeniden pazarlamadır.
Dinamik yeniden pazarlama özel ilgi alanlarına hitap eder ve belirli işlemlerle ilgili veriler toplayarak kişiselleştirilmiş reklamlar gösterilir. Yoga matı örneğimizden devam edecek olursak, henüz araştırma aşamasında olduğunuzu veya yoga matı almaktan vazgeçme evresinde olduğunuzu anlayan dinamik yeniden pazarlama reklamları ilgilendiğiniz yoga matını bu kez “%10 indirim”, “kargo bedava” sloganlarıyla karşınıza çıkarıyor. Yani sizin ilgilendiğiniz ürünün doğrudan karşınıza çıkmasıdır.
-Arama Ağı Yeniden Pazarlama
Search remarketing diye adlandırılan (RLSA remarketing lists for search ads) arama ağı yeniden pazarlama hedeflemesi kullanılan anahtar kelimeleri hedefleyerek yeniden pazarlama kitlelerine reklamları göstermeye yöneliktir.
Google arama ağı sizi potansiyel müşteriler olarak görür ve bir listede tutar. Buna yeniden pazarlama listeleri adı verilir. Arama ağında kullandığınız anahtar kelimelerinizi hedefleyerek yeniden pazarlama kitlelerinize reklamlarınızı göstermeyi tercih edebilirsiniz.
-Video Yeniden Pazarlama
Yeniden pazarlama listelerinizin hedefini Youtube’daki veya iş ortağı siteler olarak belirleyebilirsiniz. İlgili kitlenizi video ağlarda da takip ederek onlara video reklamlar gösterebilirsiniz. Bunun yanı sıra kanalınızdaki herhangi bir videoyu görüntüleyenleri, kanala abone olanları, videolarınızı beğenenleri veya izleyenleri de hedefleyerek yeniden pazarlama kitleleri oluşturabilir, bu kitlelere diğer ağlarda da ulaşabilirsiniz.
-Gmail Yeniden Pazarlama
Gmail kullanıcılarının hedeflendiği yeniden pazarlama seçeneğidir. Tanıtımlar ve sosyal sekmelerinde gördüğümüz, daha önceden ilgilendiğimiz ürünlerin veya hizmetlerin reklamlarıdır. Kullanıcılar satın alma işlemini tamamlamadan siteyi terk ederler, e-posta yoluyla ziyaretçilere bildirim gider ve terk edilmiş alışveriş sepetine geri dönüş sağlanır.
Google ve Sosyal Medya Yeniden Pazarlama Kitleleri
Hedef kitleleri seçmek için birçok seçeneği bulunmaktadır. Bunlar;
- Web sitenin ana sayfasını ziyaret eden kullanıcılar
- Web sitesinin ürün kategori sayfasını ziyaret eden kullanıcılar
- E-ticaret ödeme aşamasına kadar gelip terk eden kullanıcılar
- Belirli bir sayfayı ziyaret etmemeye dayalı olarak (“onay” veya “teşekkür ederiz” sayfası gibi)
- Sitede geçirilen süre
- Ziyaret edilen sayfa sayısı
- Demografik hedefleme
- Coğrafi hedefleme
Ayrıca özel kombinasyonlar oluşturabilir ya da URL hedeflemesi de yapılabilir.
1.3) Yeniden Pazarlama Hedeflemesi Nasıl Oluşturulur?
Yeniden pazarlama hedeflemesini oluşturmak için izlenmesi gereken bazı adımlar vardır. Bu adımları uygulayarak etkili bir yeniden pazarlama hedeflemesi oluşturabilirsiniz.
- Dinamik yeniden pazarlama etiketini ekleyin.
İlk önce Veri Feed’inizi yüklemelisiniz. Ardından kitle kurulumunu yaparak dinamik yeniden pazarlama etiketini web sitenize eklemelisiniz.
Şu adımları sırası ile takip edin:
Google Ads > Araçlar > Paylaşılan Kitaplık > Kitle Yöneticisi
- Sol menüden “Kitle Kaynakları”nı seçin ve Google Ads etiketi ekle’yi seçin.
- Takip eden ekranda “web sitenizin ziyaretçilerine reklam göstermek için yalnızca genel web sitesi ziyaret verilerini toplayın“ seçin. İşletme türünüzü seçin. Kaydet ve Devam Et’e tıklayın.
- Etiketinizi yüklemek için 3 seçeneğiniz var. Bu 3 seçenekten birini tercih ederek Google Ads etiketinizi web sitenizin her sayfasına ekleyin.
Bu etiket global bir etikettir. Bu yüzden etiketi web sitenizde yer alan tüm sayfalara eklemeniz gerektiğini unutmayın.
- “Ardından Kampanya Oluştur” diyerek kampanyalarınızı oluşturmaya başlayın.
“Hedef kılavuz olmadan devam et” seçeneğini seçin. Ardından reklam türünüzü seçin. Kampanyanızın bütçe, konum ve dil ayarlarını yaptıktan sonra “hedefleme” ayarlarınızdan eklemiş olduğunuz hedefleri seçin. “Hedefleme” bölümünde yaptığınız seçimler, dinamik yeniden pazarlama faaliyetinizin devreye girdiği yerdir.
Burada “hedefleme” ve “gözlem” seçeneği bulunur. Yeniden pazarlama kampanyalarının tam manasıyla ilgili kullanıcılara gösterilmesini sağlamak için hedefleme tercih edilmelidir. Bu aşama sonrasında reklamlarımızı tekrar görmesini istediğimiz kitlemizi ekliyoruz.
Örneğimizde ekli olan “ödeme sayfasını terk edenler” ve “sepette terk edenler” kitlesi, remarketing reklamlarımızın yalnızca bu kitlelere gösterileceği anlamındadır.
Sosyal Medya Reklamlarında Remarketing
Facebook da yeniden pazarlama yerine Retargeting yani “yeniden hedefleme” kullanılır.
İlk adımda web siteye Facebook Pixel kodu eklenmelidir. Bu kod sitenizi ziyaret eden kullanıcıların web site içerisinde etkileşimde bulunduğu anları aynı Google Ads yeniden pazarlama etiketinde olduğu gibi takip eder. Facebook SDK yüklenerek e-ticaret uygulamanız da sepete ürünler eklemiş ancak alışverişi tamamlamama gibi belirli eylemleri gerçekleştirmiş ziyaretçileri bulmak için yeniden hedefleme işlemi sağlanabilir.
Facebook SDK, Facebook Pixel ile aynı işlevi amaçlar. Facebook Pixel, web site ve Facebook arasındaki bilgi akışını sağlarken Facebook SDK aynı verileri uygulamadan Facebook’a aktarır. Markanız için hazırlanan reklamlardan daha yüksek ve etkili verim sağlamak için Facebook SDK’dan destek alınmalıdır.
Facebook Pixel ve Hedef Kitle Oluşturma
Hedef kitlenizi oluştururken ilgili sayfanın yöneticisi ya da reklam veren pozisyonunda olmanız gerekir. Hedef kitle oluşturmak ya da hedef kitleyi yeniden belirlemek için yetkili iseniz bu işlemleri kolaylıkla gerçekleştirebilirsiniz. Tüm adımları tamamladıktan sonra hedef kitlenizin oluşturulması belirli bir zaman alabilir. Bu süre 6 ila 24 saat arasında değişiklik gösterecektir. Aşağıdaki adımları takip ederek Facebook Pixel’i ekleyin ve hedef kitlenizi oluşturun.
- Reklam yöneticinizden ilgili web sitenize pikselinizi eklemelisiniz.
- Pikselinizi web sitenize ekledikten sonra olay kurulum aracını kullanarak dönüşüm olarak nitelendirdiğiniz olayları kurmalısınız.
- Ardından pikseliniz reklam vermek için uygun olacaktır ve reklamlarınızı açarken bu pikseli kullanabileceksiniz.
- Reklam oluştururken dil, reklam alanı, konum gibi diğer ayarlarınızı kampanya hedeflerinize bağlı olarak değiştirdikten sonra “hedefleme” alanında retargetingi tasarlayabilirsiniz.
Hedef kitle -> yeni oluştur -> özel hedef kitle seçerek retargeting kitlelerimizi oluşturalım
Ardından internet sitemize gelen ziyaretçileri hedeflemek istiyorsak kaynak olarak internet sitesini seçelim.
Web sitemizde aktif olan piksel seçilir, burada web sitemizi ziyaret eden kullanıcıları davranışlarına göre sınıflandırabiliriz. Bu noktada örneğimizde yer alan internet sitemize gelen yani sitemizle etkileşim kuran herkesi hedefliyoruz. Tutma gün sayısı, hedef kitlemizin büyüklüğü ve ne kadar geniş veya dar bir kitleye ulaşmak istediğimizle ilgilidir. Stratejimize uygun olan düzenlemeleri yaptıktan sonra kitlemize isim verip kaydediyoruz.
Benzer işlemleri Instagram ve Facebook hesaplarımızla etkileşim kuran kullanıcıları hedeflemek içinde yapabiliriz. Bunu yapmak için aşağıdaki adımları takip edin.
Kitle kaynağımızdan Instagram’ı seçiyoruz.
Ardından ilgili Instagram hesabımızı, etkileşime geçme türünü ve tutma gün sayımızı düzenleyerek kitlemizi ekliyoruz.
İlgili kitlelerimizi ekledikten sonra kampanyamızda kullanacağımız remarketing kitlelerimiz aşağıdaki gibi olacaktır.
Bu sayede internet sitemizi ziyaret eden, Facebook sayfamız ve Instagram hesabımızla etkileşim kuran kullanıcıları yeniden hedefleme kampanyamıza dâhil etmiş oluyoruz.
Hedefleme seçenekleri kampanya ihtiyaçlarına göre çeşitlendirilebilir. Örneğin; ViewContent ya da AddToCart seçeneği eklenerek sitemizde ürün görüntüleyenler veya sepete ürün ekleyenler seçilebilir, son 30 gün şeklinde daraltılabilir.
- Parti Yazılımları ve Yeniden Pazarlama
Rekabetin yoğun olduğu dijital pazarlamada bazı markalar reklamlarını daha etkili hale getirmek ve stratejilerini farklılaştırmak amacıyla Criteo Reklamlarını tercih ediyor.
Criteo Nedir?
Criteo, markaların dijital pazarlama stratejilerini geliştirmek, dönüşüm sayılarını artırmak gibi çözümler üreten ve yeniden pazarlama kampanyalarında aktif rol oynayan Fransız dijital reklam şirketidir. Uyguladığı pazarlama teknikleri ve yeniden hedefleme çalışmaları ile Criteo, şirketlerin müşterileriyle olan etkileşimi artış göstermesine katkı sağlar. Yapılan çalışmalar sonucunda kaydedilen performansı belgeleyen raporlar ve analizleri tarafınıza ulaştırır.
Criteo Reklamları
Criteo reklamları, yeniden hedefleme kullanarak görsel reklamcılığı ön planda tutar ve markaların kişiselleştirilmiş reklam kampanyalarını potansiyel müşterilerine sunar. Bu reklamlar, müşterinin ilgi alanlarıyla örtüşür ve onları satın almaya teşvik eder. Reklamların amacı daha fazla dönüşüm sağlayarak, satışları artırmaktır.
Google Ads yeniden pazarlama kampanyalarında da olduğu gibi web site çerezleri aracılığıyla bir sayfada ne kadar sürede kaldığınız, hangi ürünle ilgilendiğiniz, hangi ürüne daha fazla tıkladığınız veya sepete ekleyip almaktan vazgeçtiğiniz gibi bilgiler kaydediliyor. Siz siteden ayrıldıktan sonra bu bilgiler sizin için derleniyor ve size özel kişiselleştirilmiş reklamlar oluşturuluyor.
Yeniden Pazarlamadan Farkı Nedir?
Benzer görevleri yapıyor olsa da Criteo reklamlarının farklı öğrenme yapılarına sahip makine öğrenme sistemi bulunur. Markalar, yayıncılar ve perakendeciler için açık ve güvenilir bir ortam sağlar. Ayrıca çok miktarda alışveriş verisi ile güçlendirilmiştir. Web site ziyaretçilerinizin sitenizdeki her adımı titizlikle incelenir ve onları satışa dönüştürebilecek her türlü taktik ve özel banner çözümleriyle kişiselleştirilmiş reklamlar sunulur.
Sosyal Medya